خوب بالاخره فرم‌های کارآموزی ما هم رسید، اگه شما هم رشته‌ی فنی یا کاردانش هستید حتما به این مورد برمیخورین. توی این پست قراره کارآموزی رو تعریف و چند تا نکته در مورد کارآموزی رو به شما بگم.
میخواستم براتون از فرم کارآموزی که بهمون دادن یه عکس بگیرم و براتون توی این پست بزارم و یه سری توضیحات در موردش براتون بنویسم، ولی متاسفانه فرم رو به مدرسه تحویل دادم و یادم رفت قبلش ازش عکس بگیرم :|
امروز هم یه دفترچه دیگه بهمون دادن تا پر کنیم، یه جورایی گزارش کارایی که میکنیم رو باید توش بنویسیم و از اونم یادم رفت عکس بگیرم و براتون بزارم ولی نکتش اینه که اون دفترچه رو بعد از چند روز که کارای اداریش انجام بشه به خودمون بر میگردونن، و وقتی به دست من برسه یه تغییراتی توی این پست ایجاد میکنم و اون عکسا رو هم بهش اضافه میکنم.

متاسفانه یه سری کارا برام پیش اومد و تاریخ انتشار این پست که قرار بود 27 فروردین باشه کنسل شد و این پست امروز(98/3/20) منتشر شد.

کاراموزی چیست؟

ویکی پیدیا میگه:
کارآموزی یک نوع نظام آموزشی است که در آن به کارآموزان با توجه به مهارت‌های مورد نیازشان، آموزش داده می‌شود. دوره‌های کارآموزی شامل مشاغل صنعتی یا آموزش به افرادی که به دنبال مجوز برای فعالیت در یک حرفه هستند، می‌شود. کارآموزان، مهارت‌های مورد نیاز در پیشه خود را در دوره‌های کارآموزی می‌آموزند. معمولاً بیشتر آموزش‌های دورهٔ کارآموزی، در حین کار برای یک کارفرما -که آموزش کارآموز را برعهده دارد- انجام می‌گیرد؛ در عوض آن، کارآموزان نیز پس از کسب مهارت‌های لازم، برای مدت معینی که بر روی آن با کارفرما به توافق رسیده‌اند، کار خود را در محل، ادامه می‌دهند.

اول از همه مواظب باشین که کاراموزی رو با کارورزی اشتباه نگیرین، کاورزی یه دوره 18 ماه‌ست که ساعات کاریش در طول روز هم از کاراموزی بیشتره و در اخر دوره کاورزی به شما یه گواهینامه یا مدرک معتبر میدن که توی دوره کاراموزی خبری از مدرک یا گواهینامه نیست.

دانش آموزا باید در طول این دوره شغل مرتبط با رشتشون پیدا کنن و به عنوان کارآموز اونجا مدت زمان مشخصی کار کنن(برای رشته ی ما 180 ساعته) توی این دوره باید یه سری چیزا رو رعایت کنین تا به چیزایی که میخواین برسین.


در طول دوره ی کارآموزی چه مواردی رو رعایت کنیم؟

اگه در طول دوره کارآموزی خودتونو خوب نشون بدین و یه سری کارا رو درست انجام بدین احتمال زیاد بعد از دوره کارآموزی هم توی همون محل استخدامتون بکنن و بقیه داستان...
از جمله کارایی که باید رعایت بکنیم میشه به موارد زیر اشاره کرد:

مسئولیت پذیر باشین

اول از همه اینو بدونین که چون شما کمتر از بقیه حقوق میگیرین یا اصلا حقوقی نمیگیرین دلیل نمیشه که مسئولیت هاتونو درست انجام ندین یا بیشتر از بقیه استراحت کنین یا زود تر برین و ...
درسته که شما حقوق نمیگیرین ولی باید مسئولیت پذیر باشین و کاراتونو به نحوه احسن انجام بدین این کار باعث میشه برای خودتون اعتبار کسب کنین و یه قدم به استخدام شدن توی اون محل امید وارتر بشین.

ارتباط بیشتر با همکاران

کارآموزی زمان مناسبیه که با همکارا و فضای کاری اونا اشنا بشین، بهترین زمان این کار هم وقت‌های استراحته که شما میتونین با همکاراتون ارتباط بیشتری برقرار کنین.
فقط حواستون باشه دیگه خیلی هم وارد مسائل زندگی و کاریش نشین و یه نکته دیگه اصلا در مورد حقوق و دستمزدش چیزی نپرسین.
در کل شما نه خودتونو فردی غیر اجتماعی و خجالتی نشون بدین نه فردی که خیلی صحبت میکنه و توی همه کارا فضولی میکنه.

ابراز خستگی و گفتن مشکلات و ناتوانی هایتان

این که شما مدام از مشکلات خودتون توی فضای کاری صحبت کنین هم شکل خوبی نداره هم بقیه همکاراتون دوس ندارن این مشکلات رو بشنون.
کلا فضای کار رو با فضای دوستان اشتباه نگیرین، ولی بد نیست که یه کم هم فضای دوستانه بین خودتون و همکاراتون باشه دیگه خیلی جدی و خشک هم باشین خوب نیست.

برای یاد گرفتن مهارت های جدید مشتاق باشین

این که شما در برابر یاد گرفتن چیزای جدید اشتیاق از خودتون نشون بدین خیلی نکته مهمیه. مثلا اگه کاری بهتون واگذار میکنن که انجام بدین نگین که به حوزه کاری من مربوط نمیشه و یا من این کارو خوب بلد نیستم و از این جور بهانه‌ها.


پاچه خواری نکنین

این که فکر کنین با رفتن پیش مدیرتون و تعریف و تمجید کردن ازش میتونین به چیزایی که میخواین برسین سخت در اشتباه هستید :)
شاید یه مدیر و کارفرما باشن که از این که یه پاچه خوار داشته باشن خوششون بیاد ولی مطمعنا بقیه همکاراتون از شما خوششون نمیاد و همیشه به چشم یه فرد پاچه خوار بشه شما نگاه میکنن.

ولی این جوری هم نباشین که اصلا از کسی تعریف نکین و به همه چیز بی‌اعتنا باشین، اگر میبینین یه کار یا رفتاری واقعا براتون جالب بوده یا نیاز به تعریف و تمجید داره، در این جور مواقع اگه یه کم هم از شخص یا رفتارش تعریف بکنین کسی به شما نمیگه پاچه خوار.

روی کارتون تمرکز کنین

این که شما نصف روز رو سرتون توی گوشیتون باشه و همش در حال بازی و کارای دیگه باشین نشون دهنده‌ی اینه که شما اصلا روی کارتون تمرکز ندارین و دنبال کار کردن نیستین، و وقتی کارفرما شما میبینه که شما دنبال کار نیستین پس مطمعنا دیگه بعد از دوره کاراموزی برای استخدام سراغ شما نمیاد.
پس سعی کنین از همون اول موقع کار با گوشیتون زیاد کار نکین مگه این که کار واجبی داشته باشین.
و سعی کنین همیشه کاری که بهتون واگذار شده رو درست انجام بدین بعد برین سراغ کار بعدی این که همزمان چند تا کارو انجام بدین و از اخر هیچ کدومو به پایان نرسونین یا درست انجام ندین اصلا جلوه خوبی براتون در محیط کار نداره.

سخن اخر

و نکته اصلی این دوران یاد گرفتن یه مهارت جدیده و این که شما با فضای کاری اشنا بشین و تجربه کسب کنید.
و البته این نکات برای زمانیه که شما توی یه محل برای دوره کارآموزیتون استخدام شده باشین، و زمانی که شما میخواین دنبال محلی برای گذروندن دوره کارآموزیتون باشین باید به نکات خیلی زیادی توجه کنین مخصوصا توی مصاحبه های استخدامی که انجام میدین.

پ ن: چون توی انتشار این پست خیلی وقفه ایجاد شد مطمعنا مشکلات زیادی هم داره، خوشحال میشم که توی برطرف کردن مشکلاتش بهم کمک کنین♥

باشد که ادم شویم و کارای درست و مفید تری انجام بدیم :|