سئو [ SEO ] یا [ Search Engine Optimization ] به معنای بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو است.
در ادامه چند اصطلاح و اهمیت و اهداف سئو را برسی میکنیم.

شما هم حتما تا حالا چیزی رو توی گوگل یا بقیه موتور های جستجو سرچ کردین، بعد هم مشاهده کردین که یه چند تا سایت یا وبلاگ به ترتیب برای شما بالا اومدن.
اگه شما هم یه سایت یا وبلاگ داشته باشین حتما دوس دارین تا سایت یا وبلاگ شما هم اون اول نتایج گوگل بیاد تا بازدید کننده های سایتتون بره بالا و...

برای این کار شما باید دست به دامن سئو بشین،  سئو مجموعه فعالیت هایی است که در طراحی سایت یا وبلاگ و  تولیدمحتوا انجام میدهیم تا جایگاه بهتری در نتایج جستجوی گوگل کسب کنیم و بازدیدکننده بیشتری داشته باشیم.

اهمیت سئو
جالبه که بدونین:
هر روز مردم جهان توی اینترنت کلی سرچ میزنن و 70 درصد این سرچ‎ها توسط گوگل انجام میشه و 90 درصد کاربرا فقط صفحه اول گوگل رو نیگا میکنن و سراغ بقیه صفحات نمیرن؛ 36 درصد کاربرا هم روی اولین پیشنهاد گوگل کلیک میکنن و 12 درصد روی پیشنهاد دوم و 9 درصد هم روی پیشنهاد سوم و درصد بقیه پیشنهاد ها رو هم توی تصویر زیر میبینین:


طبق امار این جدول حتی اگه ما توی صفحه دوم گوگل هم باشیم، بازدید کننده زیادی نداریم چه برسه به این که توی صفحه های هفتم و هشتم باشیم.  :/

برای این که به صفحه اول برسین باید روی سئو وبلاگ یا سایتتون کار کنین، فاکتور های زیادی هم توی سئو سایت یا وبلاگ تاثیر داره از لینک های که به سایت شما متصل شده هست تا محتوا و کلمات کلیدی و ...

پ ن 1 : حدودا 200 تا فاکتور داره گوگل برای رتبه بندی سایت ها و وبلاگ ها

سئوی یه سایت یا وبلاگ هم کار یه روز دو روز نیست، کار خیلی سختیه مخصوصا چون هر روز موتور های جستجو الگوریتم های خودشونو تغییر میدن و ما هم باید هر روز وبلاگ یا سایتمونو سئو کنیم.

هنوز بعد از رسیدن به صفحه اول، وارد قسمت سخت ماجرا میشیم که باید جایگاه خودمونو توی موتور های جستجو حفظ کنیم.

اهداف سئو

گوگل و بقیه موتور های جستوجو الگوریتم های پیچیده ای دارن که هر روز تغییر شون میدن و... ولی هدفشون چیه از این کار؟
هدف اصلی شون پاسخ دادن به نیاز کاربرایه، فرض کنین شما دنبال یه اموزش خاص میگردین حالا شما میاین توی گوگل سرچ میکنین و با سایت فروش سیب زمینی روبه‎رو میشین، در این جور موارد اول از همه گوگل رو فوش میدین و بعدم سازنده شو :|

حالا گوگل اومده با این الگوریتم ها یه جورایی کارایی خودشو بیشتر کرده وقتی این الگوریتم ها اومده، سایت ها و وبلاگ ها هم طبق اون الگوریتم ها رتبه بندی میشن بعد که ما چیزی توی گوگل سرچ میکنیم و با بهترین مقاله ها توی همون موضوع مواجه میشیم و این جوری هم ما کمتر اذیت میشیم هم اعتبار گوگل بالاتر میره.

ولی در کل گوگل و بقیه موتور های جستجو سعی میکنن کاربرا رو راضی کنین و این همه الگوریتم و این جور چیزا فقط برای راضی کردن کاربرایه.

انواع سئو

  • درون صفحه (On Page SEO)
  • بیرون صفحه (Off Page SEO)

1- سئو درون صفحه
در این روش همه چیز هایی که در سایت یا وبلاگ خود اپلود میکنید را شامل میشود، همچنین شامل لینک هایی که به سایت شما متصل هستند و کد های قالب و... میشود.

2-بیرون صفحه
شامل همه عوامل بیرونی مربوط به سایت یا وبلاگ شما میشود مثل گرفتن بک لینک از سایت های معتبر و....
این روش یه روش نامحدود است که هیچ وقت تمام نمی شود اما سئو درون صفحه بعد از یک دوره بهینه سازی سایت تمام میشود و تا تغییر الگوریتم بعدی کاری برای انجام باقی نمی ماند.


اصطلاحات سئو

  • سئو کلاه سیاه
  • سئو کلاه خاکستری
  • سئو کلاه سفید


سئو کلاه سفید
به مجموعه ای از کارها و اقداماتی گفته میشود که کاملا سازگار با قوانین موتور های جستجو انجام میشود.

سئو کلاه سیاه
به مجموعه ای از کار ها و اقداماتی گفته میشود که با هدف فریب دادن موتور های جستجو و تقلب در الگوریتم های موتور های جستجو صورت میگیرد و اصلا توسطه نمیشود، زیرا با شناسایی توسط موتور های جستجو سایت شما پنالتی و توسط موتور های جستجو جریمه میشود.

سئو کلاه خاکستری
اگر فکر میکنید که سئو کلاه خاکستری چیزی بین سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه است، کاملا در اشتباه اید :/
سئو کلاه خاکستری شامل تکنیک هایی که اگر گوگل متوجه استفاده آن ها شود، سایت شما را جریمه می کند. اگر این روش از سئو توسط افراد متخصص و کاربلد انجام شود نتیجه خوبی به همراه دارد اما اگر توسط افراد نابلد انجام شود شما توسط گوگل جریمه میشود و...

الگوریتم های گوگل


الگوریتم های گوگل به دو دسته تقسیم می شوند، الگوریتم های اصلی، که در واقع جز هسته اصلی گوگل هستند و بر اساس پارامترهای مختلف سایت های اینترنتی را رتبه بندی می کنند.
و الگوریتم هایی که به صورت جانبی برای شناسایی سایت های اسپم و یا بهبود نتایج جستجو و بهینه سازی پرس و جوهای کاربران استفاده می شوند، برخی از الگوریتم های دسته دوم عبارتند از:

  • الگوریتم گوگل پاندا
  • الگوریتم گوگل پنگوئن
  • الگوریتم مرغ مگس خوار
  • الگوریتم گورخر
  • الگوریتم کبوتر
  • الگوریتم  Page Layout
  • الگوریتم رنک برین
  • الگوریتم PayDay Loan
  • الگوریتم Page Authority
  • الگوریتم کافئین
  • الگوریتم mobilegeddon

در ادامه برای کسب اطلاعات بیشتر در باره هر کدوم از این الگوریتم ها میتونین به این لینک مراجعه بکنین، همچنین برای این که از تغییرات این الگوریتم ها با خبر بشین میتونین به این لینک مراجعه کنید.



قبل از این پست میخواستم یه پست در مورد چند تا تکنیک سئو بنویسم ولی گفتم شاید کسی باشه که ندونه سئو چیه، برای همین تصمیم گرفتم که اول این پست رو بنویسم بعد در مورد تکنیک ها و روش های سئو صحبت بکنیم.

باشد که آدم شویم :|