حتما برای شما اتفاق افتاده که وقتی دارین با مروگر کروم وب گردی می کنین و یه دفعه اینترنت قط میشه مروگر کروم به شما یه صفحه نشون میده که یه بازی توی این صفحه هست و یه متن ارور؛ به متن ارور صفحه کاری ندارم ولی میخوام تا جایی که میتونم اون بازی رو کالبد شکافی کنم و پدرشو در بیارم ;)


اصلا چی شد که من پست گذاشتم؟

یه دو سه روزی هست که به دلیل بارش برف بیشتر مدرسه ها رو تعطیل کردن ولی متاسفانه متوسطه مقطع دوم که ما باشیمو تعطیل نکردن :(

منم میدونستم این دو سه روز چون خیلی از بچه ها نمیان، مدرسه رفتن فایده نداره ولی رفتم که یه کمی با بچه ها خوش بگذرونیم، روز اول که همش به برف بازی گذشت و از آخرشم زودتر از هر روز رفتیم خونه؛ روز دوم هم که به دلیل مشکلات و خستگی برف بازی اصلا مدرسه نرفتیم :/

روز سوم هم توی کارگاه به بطالت گذشت، البته روز سوم باعث شد این پست نوشته بشه :) روز سوم همه توی کلاس بودن که یه از خدا بی خبری اومد و این بازی گوگل کروم (همون دایناسوره که موقع قطعی اینترنت میاد) رو شروع کرد. 

یه مسابقه کَل کَلی بین چند تا از بچه ها به وجود اومد و نتیجش شد:

  • نفر اول  12 هزار امتیاز 
  •  نفر دوم  8 هزار امتیاز 
  •  نفر سوم 4 هزار امتیاز

 و از اخر هم مسابقه برای همه بچه ها به جز من تموم شد. چند ساعتی گذشت و اومدم خونه ولی هنوز به فکر این بازی لامصب بودم :/ 

این پست هم شد نتیجه این تفکراتی که کردم. حالا خیلی از بحث اصلی دور نشیم و بریم کم کم سر اصل مطلب...


جریان به وجود اومدن این بازی چیه؟

این بازی (بازی تیرکس گوگل کروم) به نوعی یکی از تخم مرغ های عید پاک گوگل کرومه که خود گوگل هم بعد از 4 سال اومد و توضیحاتی در موردش داد. این بازی به سبک endless runner هست، توی توضیحات، این سبک بازی این جوری تعریف شده:

بازی‌ های Endless Runner یکی از محبوب‌ ترین سبک‌ های بازی هستند که در آن، مسیری بی‌ پایان پیش روی شما خواهد بود و هرچه بیشتر در این مسیر بازی دوام بیاورید، امتیاز بیشتری کسب خواهید کرد.


تخم مرغ عید پاک دیگه چه صیغه ایه؟

تخم مرغ عید پاک مجازی یا Easter egg به یه پیام، جک یا ویژگی ایه که به صورت پنهانی و از قصد توسط سازنده توی محصولی مثل یک برنامه ، یه صفحه اینترنتی، بازی، فیلم، کتاب یا چیز های دیگه قرار داده شده گفته میشه. این واژه هم اولین بار توسط شرکت آتاری (Atari) بعد از این که Warren Robinett یک پیام اسرار امیزو توی بازی Adventure قرار داد، استفاده شد.


پ ن: اگه میخواین از تخم مرغ های عید پاک بیشتری خبردار بشین این سایت، سایت خوبیه!



حالا برای چی تیرکس، دایناسور و دوران ما قبل تاریخ؟

شاید وقتی برای اولین بار این بازی رو دیدین با خودتون بگین که اخه این همه چیزای مختلف هست برای شخصیت اصلی داستان حالا چرا گوگل اومده یه دایناسور رو انتخاب کرده که داره از روی چند تا کاکتوس میپره؟ 

بعد از حدود 4 سال که خیلیا با این بازی اشنا شدن، بالاخره خود گوگل اومد و درباره این بازی به توضیحاتی داد.

سباستین گابریل طراح گوگل گفته که: 

این بازی بر می گردد به “دوران ما قبل تاریخ”؛ یعنی قبل از فراگیر شدن Wi-Fi. در حالی که این بدون شک برای برخی از خواننده های جوان تر ما بیگانه خواهد بود، دیگران به یاد خواهند آورد که فقط می توانستند در مکان های خاص مانند: خانه، مدرسه، محل کار و کافی نت های خاص آنلاین شوند.

طرح های ابتدایی شخصیت دایناسور “پروژه بولان” نام گرفت که خود به مارک بولان، خواننده اواخر دهه هفتاد میلادی گروه T-REX اشاره می کند.

آلن بتس، طراح ارشد دیداری گوگل،  توضیح داد:  تنها محدودیتی که گروه برای خود گذاشت ، حفظ حرکت بود.

در ابتدا ما فکر کردیم: چی می شد اگر آن (دانیاسور) یک لگد کوچیک بامزه مثل جوجه تیغی های مورد علاقه ما در دهه ۹۰ می زد؟ چی می شد اگر غرش می کرد تا به مردم علامت بدهد که زنده است؟  اما در نهایت، ما پایه های هر بازی خوب دویدنی را معین کردیم: دویدن، جا خالی دادن و پریدن.



والا خودمم چیز زیادی از چرت و پرت هایی که گفتن و ترجمه کردن نفهمیدم ولی به صورت خلاصه توی دهه 70 یه گروه موسیقی بودن که مارک بولان سازنده و عامل اصلی تشکیل این گروه بوده، این اقای بولان هم اومده اسم گروه رو گذاشته تی رکس و از دهه هفتاد به بعد همه البوم ها و اهنگاشونو تحت این عنوان منتشر کردن.


پ ن: اگه دوست دارین در مورد این گروه موسیقی بیشتر بدونین کلیک کنین.


و همون طور که خودتون بهتر میدونین قبلا مثل الان گوشی های هوشمند نبود که هر کسی هر جایی دسترسی به اینترنت داشته باشه، گوگل هم میخواسته با به وجود اوردن تم و فضای قدیمی یاد اون زمانو برای افراد زنده نگه داره هر چند که بچه های الان از اون دوران چیز زیادی نمیدونن.

کلا زمانی که اینترنت قطعه اجرای این بازی که به سبک بازی های قدیمی اتاریه میتونه مرحمی برای قطعی اینترنت باشه و شما رو تا وصل شدن اینترنت سرگرم کنه :)

 حالا که بحث تیرکس شد اینم اضافه کنم که اسم اصلی این تیرکس، تیرانوسور رکسه که مشهور شده به تیرکس و این که این تیرکس سلطان دایناسورا بوده (اسمشم برگرفته از یه کلمه انگلیسی بوده که ترجمه اون کلمه به فارسی میشه مارمولک ستمگر) و حدود 17 میلیون سالی هم روی زمین زندگی میکرده.

حالا یه اینفو گرافیکم در مورد تیرکس پیدا کردم که اگه دوست داشتین میتونین روی این لینک کلیک کنین تا در ابعاد واقعی براتون به نمایش در بیاد :)

حالا خیلی از بحث دور نشیم، در ادامه روند طراحی و پیشرفت این بازی نوشته شده.



طرح اولیه بازی

اولین بار این بازی توی سپتامبر 2014 منتشر شد. ولی اون اولا این بازی روی اندروید های قدیمی اجرا نمیشد و یه سری مشکلاتی وجود داشت که بالاخره توی دسامبر این بازی بازنویسی شد و خداروشکر این مشلات هم حل شد.


گسترش و ارتقای بازی

در کل این بازی خیلی بازی پیچیده ای نیست و گرافیک آن چنانی هم نداره. برای همین کلا این بازی از زمانی که طراحی شد تا الان خیلی پیشرفت نکرده و کل گسترش و پیشرفت بازی خلاصه میشه توی این جمله:

پیشرفت این بازی توی این سال ها اضافه شدن حالت شب و دیناسور های پرنده بوده.


(تصویری از حالت شب بازی)


(تصویری از تیرکس و دایناسور های پرنده)


پ ن: اسم این دایناسور های پرنده هم پتروسوره که میتونید توی این لینک اطلاعات بیشتری در موردشون بدست بیارین :)


نسخه فعلی و اپدیت تولد

توی سال 2018 این بازی تیرکس ما یه رنگ و بوی دیگه ای داشت (البته اگه کسی یادش باشه) اون سال به مناسبت تولد 4 سالگیش، این بازی پر شد از کیک تولد، بادکنک و کلاه جشن تولد.

گیف ها و عکس های پایین هم رنگ و بوی اون زمان این بازیو نشون میده.


(وجود کیک در بازی تیرکس)


(وجود کلاه تولد در بازی تیرکس)





چجوری این بازی اجرا میشه؟

در اصل این بازی وقتی اجرا میشه که وقتی که شما دارین وب گردی میکنین و یه دفعه اینترنت قط میشه این بازی و یه ارور قطع اتصال اینترنت به شما نشون داده میشه.

ولی خوب بعد از 6 سال یه سری تغییراتی توی نحوه اجرای این بازی به وجود اومد. که در ادامه نحوه اجرای بازی توی حالت های مختلف اورده شده.


اجرای انلاین

اگه اینترنتتون وصله و میخواین این بازی رو اجرا کنین دو تا راه دارین:

  1. استفاده از سایت ها
  2. استفاده از خود مرورگر

که در ادامه دوتاشو توضیح دادم.


استفاده از سایت ها

یه مشت بیکار هم اومدن و یه سایت راه انداختن که میتونین برین توی این سایتا و بازی تیرکس گوگل رو بازی کنین، بعضی از این سایتا که من پیدا کردم توی لیست پایین اومده:

  1. www.trex-game.skipser.com
  2. www.elgoog.im
  3. www.chromedino.com
  4. dino-chrome.com
  5. و...


پ ن: سایت chromedino.com هم اومده و چند مدل دیگه از این بازی رو اورده، منظور از مدل تغییر کاراکتر دایناسور و موانع بازیه و گرنه اصل بازی رو تغییر ندادن.

(تصویری از کارکتر های جایگزین تیرکس)


استفاده از خود مرورگر

اگه حال و حوصله رفتن به سایت های مختلف رو ندارین میتونین توی نوار ادرس مروگر کرومتون عبارت زیر رو بنویسین:

chrome://dino

یا هم این که توی نوار ادرس عبارت زیر رو بنویسین و اینتر بزنین:

chrome://network-error/-106


پ ن: وقتی که داشتم این پست رو مینوشتم به این فکر فرو رفتم که چرا از واژه dino برای اجرای این بازی استفاده شده؟ و به این تیجه رسیدم 

dino چهار حرف اول کلمه dinosaur (به معنی همون دایناسور خودمون) هست و گفتم شما رو هم در جریان این کشف بزرگم بزارم :/


(تصویری از ارور قدیمی گوگل، که با زدن اسپیس بازی شروع میشد)


اجرای افلاین

اجرای افلاین هم دو تا روش داره که دو تاشون در ادامه گفتم:

اگه خیلی ادم خسته ای هستین میتونین اینترنتونو قطع کنین و بعد یه سرچ توی گوگل کروم بزنین. بعدش به صورت اتوماتیک یه صفحه مثل تصویر زیر براتون بالا میاد که فقط کافیه تا space بزنین تا بازی شروع بشه.

ولی یه موقعی هست که شما میخواین اینترنتتون وصل باشه و بازی هم بکنین و از طرفی حال حوصله انجام روش های قبلی رو هم ندارین.

در این مواقع میتونین روی صفحه کلیک راست کنین و گزینه inspect رو انتخاب کنین (یا هم این که کلید F12 رو بزنین) و بعدش از سربرگ network گزینه زیر رو تغییر بدین و بزارینش روی حالت offline، این جوری اینترنت این صفحه از مرورگر شما قطع میشه و میتونین بازی تیرکس رو اجرا کنین :)


(تصویری از ارور جدید، که با زدن دکمه اسپیس بازی شروع میشه)


چجوری میشه این بازی رو هک کرد؟

همون جور که گفتم من خیلی توی کف این بازی بودم برای همین یه تحقیقاتی در مورد نحوه هک کردن این بازی کردم که در ادامه در اختیار شما قرار میدم :)

بعد از این که بازی رو اجرا کردین، کافیه توی صفحه کلیک راست کنین و گزینه inspect (یا هم این که کلید F12 رو بزنین) کلیک کنین و به سربرگ console برین حالا کافیه دستورات زیر رو توی صفجه کنسول وارد کنین و اینتر بزنین.

دستور زیر کاری میکنه که دایناسور خوشگل ما به کاکتوسا و پرنده ها برخورد نکنه و از اونا رد بشه:

Runner.prototype.gameOver=function()
{console.log("dino hack")}

برای برگشتن به حالت قبلی هم از کد زیر استفاده کنین:

Runner.prototype.gameOver = original

دستور پایینی هم سرعت حرکت دایناسور شما رو مشخص میکنه.

Runner.instance_.setSpeed(15000)

به جای 15000 میتونین هر عدد دیگه ای به عنوان سرعت دایناسورتون بزارین.


برای تنظیم امتیاز هم میتونین از کد زیر استفاده کنین ولیحواستون باشه که امتیازی که میزنین کمتر از 99999 باشه!

Runner.instance_.distanceRan = 700
/Runner.instance_.distanceMeter.config.COEFFICIENT

اینجا ما امتیاز 700 رو زدیم، که بازی از امتیاز 700 شروع میشه.


برای این که بی حرکت باشین ولی امتیاز بگیرین هم از کد زیر استفاده کنین:

Runner.instance_.playingIntro = true;

برای غیر فعال کردن کد بالا هم کافیه که به جای true کلمه false رو بنویسین.


پ ن: میتونین دستورات رو از اینجا دانلود کنین، و اگه دوس داشتین میتونین فیلم اموزشی نحوه تقلب توی بازی دایناسور گوگل کروم رو هم از اینجا با حجم 4 مگ دانلود کنین.



در کل چون این بازی زیاد بازی پیچیده ای و از همه مهم تر اینکه یه بازی افلاینه هک کردن و تقلب کردن توی این بازی هم خیلی سخت نیست و یا دوخط کد اوکی میشه ;)

من که دیگه شورشو در اوردم رفتم و چند نسخه از سورس های این بازی رو هم پیدا کردم که این جا برای استفاده میزارم براتون:


بازی دایناسور گوگل در دستگاه های دیگه هم اجرا میشه؟

شاید باورتون نشه ولی یه عده ادم از من هم بیشتر شورشو در اوردن و رفتن این بازی رو برای اندروید هم پیاده سازی کردن :|

البته توی اندروید هم میتونین با مرورگر کروم و روش هایی که گفته شد بازی رو اجرا کنین ولی یه عده رفتن و کلا یه بازی اختصاصی و جدا از گوگل کروم درست کردن.

راستش من فقط یکی از این بازی ها رو دانلود کردم و اصلا ازش خوشم نیومد، و پاکش کردم و بعضی وقتا از همون خود مرورگر استفاده میکنم و خیلی هم راضیم :)))

ولی با یه سرچی که توی گوگل پلی زدم چند تا از این بازی برای اندروید رو هم پیدا کردم که در ادامه براتون لینکای دانلودشو گذاشتم:

  1. Dino Run‏
  2. Dino T-Rex‏
  3. Run Dino run‏
  4. Run Dino‏
  5. Offline Dino Runner‏
  6. T-Rex Runner‏
  7. Dino Runner : Red T-Rex‏
  8. T-REX DINO‏
  9. و...

پ ن: چون از اول زیاد تو کار اپل و ios نبودم حل و حوصله نداشتم که ببینم این بازی برای ios هم اومده یا نه، ولی کاربرایی که ios دارن میتونن از طریق همون مرورگر کروم بازی رو اجرا کنن :/

این بازی تموم هم میشه؟

توی یه سایتی خوندم که این بازی توی امتیاز 17 میلیون تموم میشه و این 17 میلیون در واقع عمر دایناسور تیرکس روی کره زمین بوده که سازنده های بازی اومدن و این عدد رو به عنوان پایان بازی تیرکس در نظر گرفتن.

ولی خب اینا همش حرفه :/

جوری که من تست زده بودم بعد از رسیدن به یه عددی توی مایه های 99999 بازی تموم میشه و بعدش دوباره از اول شروع میشه!



حرف اخر

در کل من که کلی اطلاعات در مورد این بازی به شما دادم ولی شاید بگین که اصلا این بازی در مقایسه با بازی های امروزی که گرافیک و داستان جذاب تری دارن عددی نیست اما بد نیست بدونین که این بازی هر ماه 270 میلیون بار توسط کاربران از طریق کامپیوتر یا موبایل انجام میشه و بیشترین بازیکنان از کشورهای هند، برزیل، اندونزی و مکزیک هستن که از اینترنت گرون قیمت و غیرقابل اعتمادی برخوردارند.

و این که در کل فضای بازی جوریه که ادمو یاد قدیما میندازه و بازی نوستالژکی به حساب میاد و بد نیست هر از گاهی ادم به سفری به گذشته داشته باشه.


 پ ن: راستی یه سالگی وبلاگ هم مبارک و مرگ بر کنکور که کار و زندگی مارو مختل کرده :/


پ ن 2 (2-1-1400): راستی اگه هم میخواین این بازی رو توی گوشی موبایل هک کنین، یه سر به این پست بزنین تا بفهمین که چجوری باید قابلیت Inspect Element رو به مروگر گوشی های اندرویدی اضافه کنین!


آپدیت (15-10-1401): برای این که بتونین یه ربات بنویسین که به جای شما بازی کنه یه سر به این پست از وبلاگ مستر پایتون بزنین، چیز جالبیه :)


پ ن 3: از پ ن اول که درباره کنکور بود 2 - 3 سالی میگذره و مرگ بر دانشگاهی که اعصاب مارو داغون کرده :D


باشد که آدم شویم :|

منبع: اینترنت، پنتست کور