سلامی دوباره :)

توی این پست، همون طور که از عنوان مشخصه میخوام یه کمی از مشکلات بایدو براتون بگم، بایدو یه سرویس اجاره دوچرخ‌ست که توی مشهد فعالیت میکنه و منم هم چند وقتی ازش استفاده می کردم و الان میخوام تجرییاتم رو در این مدت براتون بنویسم.
البته با این که این پست جنبه انتقادی داره میتونین یه آموزش کلی در مورد استفاده از بایدو رو هم داخلش پیدا کنین، برای همین این یه پست طولانیه :D

بایدو چیه؟

اول از همه یه کم از بایدو براتون بگم، اگه توی شهر دیدین کسی با دوچرخه های سبز رنگ که جلوش سبد مشکی رنگ وصله، داره دوچرخه سواری میکنه بدونین با یکی از دوچرخه ها و کاربرای بایدو طرف هستین.

دوچرخه هایی که داره برای اجاره به این صورت هستن:


کلا دو نوع بیشتر دوچرخه ندارن، طبق گفته خودشون مورد اول که سبد محکم تری داره برای جابجایی بار و وسیله بهتره که استفاده بشه و مورد دوم برای سواری های معمولی.

البته هر نوع بار و وسیله ای رو هم نمیشه با اینا جابجا کرد و یه محدودیت هایی براش گذاشتن، ولی زیاد این دو نوع دوچرخه با هم تفاوت ندارن.

بسته به نوع دوچرخه، جای ترمز های لاستیک های جلو یا عقب یه دستگاه قفل مانند وصل شده که بهش چند تا سیم وصله و یه چراغ های کوچیکی هم داره و از همه مهم تر یه برچسب کد QR هم روش چسبوندن یا یه کد چند رقمی.

خب این دستگاه در واقع هم یه جورایی قفل دوچرخه حساب میشه هم پلاک دوچرخه و هم ردیاب دوچرخه، خب بزارین یکی یکی توضیح بدم:

قفلی که روش نصبه بین سیم های طوقه دوچرخه میره و کامل چرخ قفل میشه البته وقتی این جوری دوچرخه رو قفل می کنین باز هم میشه دوچرخه رو دزدید ولی خب توی همون دستگاه یه GPS هم نصبه که اگه کسی اونو بدزده شب نشده میان در خونش و دوچرخه رو ازش میگیرن و بعدش مورد عنایت قرارش میدن :)

یه کد QR و یه عدد چند رقمی هم هست که برای هر دوچرخه فرق داره و موقع اجاره دوچرخه مورد استفاده قرار میگیره.


حالا نمیدونم این طرح توی شهر های دیگه هم اجرا شده یا نه ولی اگه توی شهر شما باشه با دو سه بار کار کردن با نرم افزار کلا همه چی دستتون میاد.

برای اجاره دوچرخه هم اول از همه باید برین نزدیک ایستگاه دوچرخه بعد دوچرخه ای که می خواین بردارین رو انتخاب کنین و از طریق نرم افزار کد QR اون دوچرخه رو اسکن کنین یا این که کذ چند رقمی روی دوجرخه رو توی نرم افزار وارد کنین.

بعدش باید انتخاب کنین که چه مدتی می خواین از این دوچرخه استفاده کنین و بعدش هم پولو پرداخت کنین و قفل دوچرخه باز میشه و تمام.

برای اتمام سفر هم باید برین یکی از ایستکاه های دوچرخه توی سطح شهر و بعدش اتمام سفر توی نرم افزار رو بزنین و دوچرخه رو توی ایتسگاه قفل کنین.

یه سایت و صفحه اینستاگرام هم دارن که می تونین اخبار و اطلاعیه های جدید رو از اونجا دنبال کنین و یا اگه دوست دارین بیشتر با بایدو اشنا بشین یه سرچ توی اینترنت بزنین می تونین اطلاعات بیشتری به دست بیارین.


خب اینا همش یه سری توضیحات بود تا یه آشنایی حداقلی با بایدو و دوچرخه هاش داشته باشین، حالا میریم سراغ اصل مطلب :D


اول از همه بعضی از مزایای این طرح رو میگم و بعد یه میرم سراغ مشکلاتش و از اخر خودتون قضاوت کنین که بایدو چجوریه :)

درسته اصل این مطلب در مورد معایب و انتقاد به بایدو بود ولی خب زشته همش از بدی هاش بگم و خوبی هاشو در نظر نگیرم.


یکی از خوبی های این طرح همین هوشنمد سازی شهر بوده، خود همین نرم افزاری که باید نصب کرد تا بشه باهاش دوجرخه اجاره کرد با نرم افزار شهر من مشهد یکی شده و علاوه بر این دوچرخه یه سری امکانات دیگه هم داره که خب اگه پیشرفت کنه میتونه واقعا باعث بشه شهر هوشنمدی داشته باشیم.

مورد بعدی اینه که خبری از دکه های زرد رنگ اجاره دوچرخه توی شهر نیست، قبلا یه سری مکان هایی بود برای اجاره دوچرخه که اکثر مواقع بسته بودن و وقتی هم دوچرخه میگرفتی باید باز بر میگشتی به همون جای اول و یه سری مدارک میخواست برای اجاره دوچرخه و...


ولی الان بایدو فقط توی شهر یه سری ایستگاه دوچرخه داره و بقیه کارا خودش همش اینترنتی انجام میشه البته برای ثبت نام توی بایدو زمانی که من ثبت نام کردم یه 20 تومن هزینه بیمه سالیانه بود و یه 30 تومن هم همین جوری میگرفتن البته این 30 تومن رو میشه هر وقت خواستی درخواست بدی و بگیری البته وقتی هم که این پولو بگیری دیگه کاربر بایدو نیستی :)


به هر حال دیگه نیازی نیست توی بایدو دوچرخه رو ببری همون جایی که ازش برداشتی، میتونی از یه ایتسگاه بگیری و بری دور بزنی و کاراتو بکنی و از اخر ببری یه ایستگاه نزدیک تحویل بدی.

مورد بعدی این که همین بایدو باعث شده یه کمی به فکر دوچرخه سوار ها باشن و توی خیابون های شهر یه مسیر برای عبور دوچرخه ها درست کنن حالا کار ندارم که بعضی ها توش با موتور میرن و توی مسیر پارک میکنن و... ولی در کل حرکت خوبی بوده.


مشکلات بایدو
خب اولین مشکلی که باهاش مواجه میشین نرم افزار داغونه، در اصل بایدو نرم افزار مجزا نداره و با یه نرم افزار دیگه به اسم شهر من (این نرم افزار برای بیشتر شهر ها با همین اسم هست و مربوط به خدمات اینترنتی همون شهر میشه) ترکیب شده.

در اصل بایدو نسخه تحت وب داره و توی شهر من یه صفحه درست شده برای بایدو که وصل میشه به نسخه وب.

متاسفانه اصلا نرم افزار خوب کار نمیکنه و کلی مشکل داره، مثلا برای من موقعیت مکانی گوشیم رو به خوبی تشخصی نمیداد یا هزینه های سفر رو بیشتر محاسبه میکرد، هنگ و از کار افتادن هاش هم بماند دیگه.


مورد بعدی پشتیبانی ضعیف شونه که شما فرض کنین 6 ماه پیش بعد از این که من به یه مشکلی خورده بودم و 3 بار با پشتیبانی تماس گرفتم بهم گفتن پیگیری میکنن و رنگ میزنن ولی خب هنوز هیچ خبری نشده و احتمالا هنوز همون مشکل رو دارم.


ولی خب مثل این که یه واجد لجستیک هم دارن که کارشون تعمیر دوچرخه هاس، اون جوری که تعریف میکنن همه کاربرا گفتن که خیلی خوبه و 5 دقیقه ای میرسن جایی که هستی و...

ولی خب من با این که یه مدتی کاربر بایدو بودم هنوز نمیدونم چجوری باید درخواست داد تا واحد لجستیک بیاد و دوجرخه رو درست کنه.

با این که یکی دو بار هم دوچرخم مشکل داشته و با این که اطلاع دادم به بایدو ولی هیچ کسی نیومد و هیچ خبری نشد و گفتن دوچرخه رو ببر به ایستگاه و بزار ما خودمون بعدا درستش میکنیم :/


یه صفحه اینستاگرامی هم دارن که ادمین خوبی داره و خیلی فعاله ولی خب مشکلی که داره اینه که اصلا توی صفحه خبری از مشکلات و انتقاد به بایدو نیست همش از خوبی ها و کمالات بایدو گفتن :|

صفحه شون شونصدتا هایلایت داره ولی توی هیچ کدوم برای این نیست که کسی اگه مشکلی داره یا انتقادی داره بگه و من خودم دایرکت پیام دادم و خودتون توی عکس زیر ببینین دیگه:

(برای دیدن در اندازه اصلی--> تصویر اول - تصویر دوم)

و چند وقت پیش یه دستور از بالا اومد و دوچرخه سواری برای بانوان در بایدو ممنوع شد، کاری به دوچرخه سواری بانوان ندارم ولی همین اقدام باعث شد کلی از کاربرا (بانوان) دیگه از بایدو استفاده نکنن. (البته توی پارک های بانوان اجازه استفاده ازش هست)


حالا در کل بد نیست یه نگاهی هم بندازیم به نظرات کاربران زیر نرم افزار شهرمن مشهد در بازار و مایکت:














قاعدتا نباید یک نرم افزار این همه مشکل داشته باشه و بیشتر کاربر ازش ناراضی باشن، اخر همین پست لینک این نرم افزار توی بازار و مایکت رو گذاشتم و خودتون می تونین برین نطرات رو بخونین (که یه وقت خدایی نکرده فکر نکنین من فقط نظرات منفی رو گلچین کردم، من رفتم توی صفحه شهر من و چند تا از نظراتی که نشون میده رو اسکرین گرفتم)


و اما دوچرخه های مشکل دار و خراب که تعدادشون تقریبا زیاد شده، توی قوانین بایدو نوشته اگه دیدین دوچرخه مشکلی داره همون اول که سوار شدین گزارش بدین تا ما یقه نفر قبلی رو بگیریم :D

منم میخواستم به این قانون پایبند باشم ولی دیدم از هر 3 تا دوچرخه ای که سوار میشم 2 تاش میشکل داره :/ و البته بعضی هاش رو گزارش دادم ولی کفتن ببر به ایستگاه تا بعدا درستش کنیم.

بعضی مشکلات هستن که زیاد مهم نیستن و اگه هم دوچرخه ای همچین مشکلاتی داشته باشه و درست هم نکنن خیلی عیبی نداره ولی بعضی مشکلات هستن که دیگه نمیشه از دوچرخه استفاده کرد یا استفده ازش رو سخت تر میکنن حداقل این جور مشکلات باید زودتر حل بشه یا دوچرخه از دسترس افراد خارج بشه که کسی ازش استفاده نکنه.

نه این که طرف پول رو پرداخت میکنه و دوچرخه رو بر میداره، رکاب اول رو که میزنه میفهمه دوچرخه مشکل جدی داره.

حالا اگه خیلی از ایستگاه دور نشده باشه و در صورتی که به پشتیبانی بگه باید دورچرخه رو برگردونه به ایستگاه و باز نیم ساعت درگیر رزرو یه دوچرخه و بر گردوندن هزینه توی حسابش بشه که اصلا خوب نیست.

من خودم یه بار چون حوصله سر و کله زدن با پشتیبانی رو نداشتم رفتم و خودم دوچرخه رو درست کردم و مسیرم رو رفتم :/

این اواخر هم برای محاسبه هزینه نرم افزار من به مشکل خورده بود :| و هزینه ها رو دو برابر میگرفت من هم معمولا خیلی استفاده نمیکردم از یه دوچرخه و نهایتش 1 ساعت و نیم بود اونم برای رفت و امد بود.

و یادمه کلا از من هزار یا دو هزار تومن اضافه تر میگرفت :/ 

به پشتیبانی گفتم و در حواب گفتن که این مشکلات به ما ربطی نداره و به شماره دیگه دادن و خلاصه اینقدر پیچوندن که من بیخیالش شدم.


و اما مشکل که به ادمین اینستا گفتم ولی خب جوابی نداد این بود که برای گرفتن دوچرخه باید اول زمان سفر تون رو مشخص کنین و بعد با توجه به زمان هزینه پرداخت کنین.

هزینه سفر بر اساس بازه های نیم ساعتی همون اول سفر دریافت میشه هر نیم ساعت هزار تومان و هر ساعت میشه دو هزار تومان؛ حالا بحث اینه که چرا همون اول سفر هزینه دریافت میشه؟
و چرا در بازه های نیم ساعتی؟

مثلا نمیشه الگوریتم برنامه رو تغییر بدن و کاربر اخر سفر با توجه به زمانی که سفر کرده هزینه دریافت بشه؟
مثلا من همون اول یه سفر نیم ساعتی میزنم هزار تومان هم پرداخت میکنم و در اخر سفر اگه سفر من بشه 32 دقیقه باید موقع تحویل دوچرخه هزار تومان دیگه به خاطر اون 2 دقیقه اضافه پرداخت کنم :|

اینجا اصلا بحث این هزار تومن و دو هزار تومن ها نیست و الان اصلا اینا پولی حساب نمیشه ولی بحث اصلی من سر اینه که شما این رقم ها رو برای هزار نفر حساب کنین و ببینین چقدر میشه و چرا باید با این روش جیب مردم رو خالی کنن؟


در کل همین جوری هم بایدو ایده خوبیه ولی با توجه به این مشکلاتی که داره به اون صورت نمیتونه عمل کنه و فقط در حد همون یه ایده متوسط باقی مونده.

به نظرم خیلی جای کار داره تا بخواد بایدو به نهایت ظرفیت خودش برسه حداقل رفع همین باگ ها خودش کلی زمان میبره با توجه به سابقه ای که دارن.
و در کل اگه میخواین واقعا از بایدو استفاده کنین همون بهتر که برای خودتون یه دوچرخه بگیرین، درسته گرون تره ولی صاحب اصلیش خودتونین و هر کاری باهاش میتونین بکنین و محدودیت و دردگیری با نرم افزار و اعصاب خوردی هم ندارین :)



+ بدقولی پشت بدقولی، بعد از این که درخواست انصراف دادم توی سایت بایدو نوشت اون مبلغی که دستشون بوده تا 48 ساعت اینده به حساب واریز میشه، ولی حدود یک هفته یا 10 روز بعد برای من واریز شد :|

مشکلی ندارم باهاش ولی کاش همون اول می گفتن که این پول هر چند ناچیز 10 روز دیگه به حساب شما میاد نه این که بگن 48 ساعت و بعد 10 روز طول بکشه. و در اخر فکر نکنم اصلا خوشایند باشه که کاربر بعد از انصراف با پیام حساب کاربری شما مسدود شده مواجه بشه.


در اخر ادرس منابع موجود در متن:

اینستاگرام بایدو

سایت بایدو

لینک شهر من در مایکت

لینک شهر من در بازار

این پست هم قرار بوده 7/3 منتشر بشه ولی خب هی انتشارش عقب افتاد تا این که بالاخره امروز کامل شد (البته هنوز ایده اصلی نوشتن پست خودش 3/4 ماه پیش به ذهنم اومده بود:|)

نمیدونم توی شهر های دیگه هم همچین ایده هایی بود یا نه ولی اگه چیز های مشابهی توی شهر شما اجرا شده خوشحال میشم بهم اطلاع بدین :)
و دیگه بهتر این که، اگه هم نقد و نظری در موردشون دارین توی وبلاگتون یه پست در موردش بنویسین و لینکشو همین جا بفرستین ♥