خوب اینم قسمت پنجم، توی قسمت قبلی ویژگی های یه قالب خوب رو گفتیم؛ توی این قسمت قراره به این بپردازیم که چجوری میشه بازدید های وبلاگمون رو بالا ببریم و یه وبلاگ شلوغ با کلی کامنت و نظر داشته باشیم.


اول از همه باید بگم که موضوع وبلاگ شما توی جذب مخاطب خیلی مهمه؛ بهتره موضوع وبلاگتون به موضوع جدید و تازه باشه که کمتر وبلاگی با موضوع وبلاگ شما پیدا بشه و به طور خلاصه رقابت کمتر باشه.


بعد از اون اسم وبلاگتون مهمه؛ یه جوری باید اسم انتخاب بکنین که وقتی مخاطب یه بار ادرس وبلاگتونو میبینه اون ادرس توی ذهنش بمونه. اگه میخواین بدونین که چجوری یه همچین اسمی انتخاب کنین به این پست مراجعه کنین.


بعد از اسم قالب وبلاگ نقش مهمی داره؛ که توی جلسه قبلی در موردش صحبت کردیم. و بعد از اون پست ها و نوشته هایی که توی وبلاگتون میزارین مهمه. توی این پست ها باید چند تا مورد زیر رو رعایت کنین:


  • به نیاز مخاطب پاسخ بدین
  • مطالب معتبر بنویسین
  • یه جوری بنویسین که مخاطب خسته نشه
  • کلمات کلیدی
  • پر محتوا باشین
  • زود دلسرد نشین و پشتکار داشته باشین
  • با بقیه وبلاگ نویسا ارتباط برقرار کنین

به نیاز مخاطب پاسخ دهید

اول این که اگه مثلا شما وبلاگی در مورد حل مشکلات انتی ویروس نود 32 دارین و یه پست در مورد نحوه فعل کردن اون مینویسین؛ توی اون پست یه راه حل خوب و عملی رو به مخاسب یاد بدین که به اطصلاح این کار پاسخ به نیاز مخاطب نام داره، یعنی من به نیاز مخاطب که برطرف کردن فلان عیب یه نرم افزار بود توی یه پست راه حل عملی براش ارائه دادم و کاربرما که دنبال یه همچین مطلبی بود به اون دسترسی داشته باشه.


معتبر بنویسید

دوم این که معتبر بنویسین؛ در مورد هر چی که میخواین بنویسین قبلش در موردش تحقیق کنین. این جوری هم یه کمی اطلاعات عمومی تون بالا میره هم اگه مخاطب چهار تا سوال بپرسه میتونین جوابشو بدین.


مخاطبو خسته نکنین

سوم این که مخاطبو خسته نکنین. توی این پست گفتم که چجوری بنویسین که مخاطب خسته نشه. به صورت مختصر پاراگراف هاتون حداکثر دو خط و نیم باشه و توی مطلبتون از عنوان های مناسب و تصویر استفاده کنین و این که یه کمی سایز فونتونو بزرگ تر کنین تا مخاطب بتونه بدونه مشکلی متنتونو بخونه ولی خیلی هم بزرگ ننویسید چون نشانه از مبتدی بودن شماست.


پ ن 1 : همه که مثل شما چشاشون تیز نیست ;)


اهمیت کلمات کلیدی

چهارم این که کلمات کلیدی درستی انتخاب کنید. کلمات کلیدی، کلماتی هستند که فکر میکنید مخاطب های شما برای رسیدن به مطلب شما توی گوگل سرچ میکنن. مثلا من برای خرید مبل توی گوگل سرچ میزنم خرید مبل.


و بعد از اون با کلی وب سایت فروش مبل مواجح میشم. به این کلمات کلیدی، کلمات کلیدی کوتا میگن و همون طور که میدونین خیلی خز هستن، یعنی خیلی پیش پا افتاده هستن به صورتی که رتبه گرفتن توشون سخته.


پ ن 2 : چون خیلی پر استفاده هستن، رقابت توشون زیاده و رتبه گرفتن توش سخته ولی اگه بتونین رتبه بگیرین توشون نونتون توی روغنه.


سری بعدی کلمات کلیدی، کلمات کلیدی دم بلند هستن؛ مثل من دنبال مبل استیل سلطنتی با رنگ فیروزه ای هستم، پس برای خریدش توی گوگل عبارت خرید مبل استیل سلطنتی فیروزه ای رنگ رو سرچ میکنم.


این بار با حجم کمتری از وب سایت های فروش مبل مواجح میشم ولی اکثر این وب سایت ها مبل استیل سلطنتی فیروزه ای رنگ میفروشن. حالا فرض کنین من خرید مبل رو سرچ میزنم و دنبال مبل سلطنتی فیروزه ای هستم؛ با سایت های خیل زیادی مواجح میشم ولی تعداد کمتری از اونا مبل سلطنتی استیل فیروزه ای دارن.


به عبارت دیگه:

هر چی کلمات دم بلند تری سرچ کنین ، امکان رسیدن به پاسخ زیاد تر میشه و بر عکس هر چی کلمه کلی تری سرچ کنیم امکان رسیدن به پاسخ کمتر میشه.


حالا شما وبلاگتونو یه هرم فرض کنین؛ نوک هرم صفحه اصلی و بعدم به ترتیب بقیه صفحات وبلاگو قرار میدیم [ هر چی از صفحه اصلی دور تر میشیم اون صفحه توی هرم درجه پایین تری داره] و باید توی صفحه اصلی وبلاگتون از کلمه های کلیدی کوتاه استفاده کنین و توی بخش های پایین هرم هم از کلمات کلیدی دم بلند استفاده میکنیم.


برای هر پست هم کمتر از 10 تا کلمه کلیدی در نظر بگیرین، سعی کنین از کلمه کلیدیتون توی عنوان پستتون و لینک پست استفاده کنین و توی متن هم بیشتر از کلمات کلیدی استفاده کنین یا به اطصلاح چگالی کلمات کلیدیتونو توی متن بالا ببرین.


 دلسرد نشین

شما اگه کارهای بالا رو انجام بدین ولی توی وبلاگتون مطلب نداشته باشین یا کم داشته باشین، اصلا توی جذب مخاطب موفق نمیشین. معمولا روزا یا هفته های اولی که وبلاگ نویسی رو شروع میکنین نه بازدید ان چنانی دارین نه مخاطب های ثابتی دارین که هی براتون کامنت بزارن. توی این جور مواقع نباید دلسرد بشین و انتظار داشته باشین که یه شبه وبلاگ پر بازدیدی داشته باشین؛ همه چیز کم کم به دست میاد. 


پر محتوا باشین

دارا باش سارا خودش میاد! شما وبلاگی با ویژگی هایی که تا این جا توی این چند تا جلسه گفتیم داشته باش مخاطبا خودشون میان؛ در کل نگران بازدید کم وبلاگتون نباشید وقتی شما مطالب خوب و با کیفیتی داشته باشین، مخاطب ها هم خودشون کم کم وبلاگ شما رو درمیابن و کم کم هم کامنتاتون زیاد میشه هم بازدید هاتون.


با بقیه وبلاگ نویسا در ارتباط باشین

سعی کنین با بقیه وبلاگ نویسا در ارتباط باشین و سعی کنین وبلاگ های هم دیگه رو نقد کنین و هم دیگه رو توی وبلاگ همی هم دیگه لینک کنین.


در آخر هم چون حالش نیست و یه کاری دارم وقت نمیکنم جمع بندی بنویسم؛ دیگه زحمت رسیدن به یه نتیجه رو به عهده خودتون میزارم :|


و این که متنو نخوندم که برسی کنم که غلط املایی نداشته باشه، برای همین یه همکاری بکنین اگه غلط املایی داشتم کامنت کنین تا درستش کنم :/


به پایان قسمت چهارم رسیدیم اگه سوالی چیزی دارین توی کامنتا بگین تا بهش جواب بدم


قسمت قبلی

قسمت بعدی


باشد که آدم شویم :|