خوب رسیدیم به قسمت دوم، توی قسمت اول یه تعریفی از وبلاگ و کاربرد ها و ویژگی های اونو نوشتم، حالا توی قسمت دوم میخوایم به انتخاب اسم برای وبلاگ و شناخت مخاطب ها و یه تعریف کوچولو از وبلاگ های مرده داشته باشیم.

انتخاب اسم برای وبلاگ

یکی از مهم ترین قسمت ها برای ساخت وبلاگ انتخاب اسم وبلاگه، که خیلی مهم و سخته :|

حالا میگین چرا؟


چون باید یه اسمی انتخاب بکنید که بعد از گذشت چند سال یا خیلی سال، به فکر عوض کردن اسم نیفتین، چون با عوض کردن اسم همه زحماتتون از بین میره. حالا در ادامه یه چند تا نکته رو میگم که اگه اونارو توی انتخاب اسم رعایت بکنین، یه کمی درصد این که بعدا اسمشتونو تغییر بدین کمتر میشه.


بهتره اسمی که انتخاب میکنین کوتاه باشه، که هم خوندنش برای مخاطب آسون تر باشه هم این که اسم های کوتاه ماندگاری بیشتری توی ذهن مخاطب دارن.


بهتره اسمی که انتخاب میکنین معادل انگلیسیشو بنویسین، خدارو چه دیدین شاید بازدید کننده خارجی هم داشته باشین، و این که معمولا اسمای انگلیسی با کلاس تر از فینگلیشی ها هستن :|


بهتره توی اسم وبلاگ یا سایتتون از خط تیره و علامت های دیگه استفاده نکنین، دیگه واسه مخاطباتون توی وارد کردن ادرس وبلاگتون کمتر مشکل پیش میاد.


بهتره اسمی که انتخاب میکنین نحوه نوشتنش ساده باشه که کاربر وقتی داره ادرس وبلاگتونو وارد میکنه غلط املایی نداشته باشه :|


البته پسوند دامین هم نقش زیادی توی ماندگاری ادرس شما توی ذهن مخاطب و... داره ولی این مورد بیشتر برای سایتا کاربرد داره و گرنه ما اینجا دامین مون Blog.ir. هست زیاد باهاش کاری نداریم ولی برای سایتا بهتره دامین های معروف مثل Com. بزارین که بعدا با گوگل به مشکل نخورین.


پ ن 1: چون یکی از قوانین ثبت تبلیغات گوگل توی سایتتون داشتن دامنه Com. هست که اونم به خاطر اینه که دامنه های Ir. ایران تحریمه :|


پ ن 2: اینا رو هم براتون از وبلاگ های دیگه دزدیدم :)

com = تجاری [ commerical ]

net   =  شبکه [ network ]
info =  اطلاعاتی [ information ]
org  =  سازمانی [ orgunization ]
edu =  آموزشی [ education ]
Ir    =  مخفف ایران و مختص سایت های ایرانی هست.

از این جا هم میتونین فایل پی دی اف دامین همه کشورا رو دانلود کنین.

پ ن 3: برای اطلاعات عمومی بدک نیست.

پ ن 4: برای وب هکینگ هم به کارتون میاد.


زیاد از موضوع اصلی دور نشیم، یکی دیگه از کارهایی که برای انتخاب اسم مناسب میتونه کمکتون بکنه، اینه که اسم پیشنهادیتونو برای یه نفر بخونین اگه طرف هون بار اول فهمید و تونست اونو بنویسه که حله، اگه نه که گفت یه بار دیگه بگو و فلان و بیسار که اسمتون آنچنان چیز بدرد بخوری نیست :|


و این که اسم وبلاگ یا سایتتونو اسکی نرین[ کپی نکنین ]، این یکی از مهم ترین نکات انتخاب اسمه، وقتی شما اسم وبلاگ یا سایتتو از روی یکی دیگه کپی میکنی دیگه وای به حال پست ها و مطالبت.


در کل وقتی مخاطبا میبینن که اسم یه وبلاگ کپیه تصور خوبی از اون وبلاگ براشون تداعی نمیشه، خلاقیت داشته باشین یه اسم خوشگل برا خودتون انتخاب کنین که بعدا پشیمون نشین و بخواین عوضش کنین.


برای انتخاب نام مناسب برای وبلاگ تون هم میتونین ازاین پست خانوم ویرگول [جولیک]  با عنوان "چگونه برای وبلاگ خود اسم استفاده کنیم"، استفاده کنین.


شناخت مخاطب ها

شناخت مخاطب ها برای گذاشتن یه پست خوب خیلی مهمه چون شما باید بدونین با چه کسایی سروکار دارین و بعد متناسب با فهم مخاطباتون یه پست بنویسین و این که به موضوع وبلاگ یا سایتتون هم یه توجهی بکنین، طرف اسم وبلاگش مثلا دانستنیهای جهانه بعد توش خاطرات بقال سرکوچه شونو مینویسه :|

این نکته بیشتر برای وبلاگ یا سایت های فروشگاهی که قصد ارائه خدمات یا محصولات دارن خیلی مهمه چون باید بدونید چجوری بنویسید که طرف خوشش بیاد و فلان محصولتونو بخره.

وبلاگ های مٌرده

إنا لله وإنا إلیه راجعون، بازگشت همه به سوی اوست.
وبلاگ ها هم میمیرن، بله وقتی که نویسنده اون وبلاگ مدت طولانی پست نزاره اون وبلاگ مرده به حساب میاد و باید خودتونو برای مراسم کفن و دفنش اماده کنین. ولی بعضی وبلاگا هم یه چند وقتی مرده حساب میشن بعد که وبلاگ نویس عزیز یادش میاد که وبلاگ هم داره میاد و یه پستی میزاره و دیگه اون وبلاگ مرده حساب نمیشه. در کل وبلاگ هایی که خیلی وقته فعالیتی ندارن مرده حساب میشن، مگه این که دوباره شروع به فعالیت کنن.




به پایان قسمت دوم رسیدیم اگه سوالی چیزی دارین توی کامنتا بگین تا بهش جواب بدم


قسمت قبلی

قسمت بعدی


باشد که آدم شویم :|