اینم قسمت چهارم که با دو روز تاخیر منتشر شد، توی قسمت قبلی به صورت خیلی فشرده به روش های تولید محتوا برای وبلاگ پرداختیم. توی این قسمت قراره به دیزاین قالب و مهارت های گرافیکی که یه وبمستر باید بلد باشه و از اون مهارت ها توی طراحی قالب وبلاگ یا وبسایتش استفاده کنه میپردازیم.

خوب قبل از این که بریم سراغ بحث اصلی دلایل دیرتر منتشر شدن این پست رو بگم:

دوشب پیش که قرار بود این پست منتشر بشه؛ من با شبکه اجتماعی ویرگول اشنا شدم و دیگه تا یه چرخی توش زدم و یه پستی گذاشتم، وقت گذشت و نشد این قسمت رو بنویسم.


پ ن 1: اگه هم دوست داریم میتونین منو توی ویرگول دنبال کنن


بعدش دیشب اومدم این پستو بنویسم، و نوشتم و همه چیش اماده شد ولی موقع ذخیره دستم خورد و به جای دکمه ذخیره دکمه انصراف رو زدم. که دیگه به دلیل غم فراوان به خاطر پاک شدن نوشته هام نوشتن دوبارشو به صب انداختم.


خوب حالا بریم سراغ بحث اصلی؛ قالب وبلاگ اولین چیزیه که مخاطبا بعد از وارد شدن به وبلاگ شما اونو میبینن، بعد از اون شروع به خوندن مطالب وبلاگتون میکنن. پس اگه قالب شما چنگی به دل نزنه، مخاطبتون بعد از انجام کارش توی وبلاگتون میره و دیگه بر نمیگرده ولی چه بسا وبلاگ هایی که با همین قالب وبلاگشون مخاطب جذب میکنن.


ویژگی های یه قالب خوب

قالبی که انتخاب میکنین؛ باید یه سری ویژگی هایی داشته باشه تا ما بتونیم بهش بگیم یه قالب خوب. که این ویژگی هارو در زیر نوشتم:

  • منحصر به فرد بودن
  • سادگی
  • سرعت لود مناسب

و یه سری چیزای دیگه که زیاد مهم نیستن :D


منحصر به فرد بودن

همه یه وبلاگو با نحوه طراحی قالبش میشناسن و اگه بخوایم ریزتر نگاه کنیم، کاربرا به وسیله قالب وبلاگ به پست ها دسترسی دارن و با ما ارتباط برقرار میکنن؛ پس این قالب چیز مهمیه.


اول چند تا وبلاگو مثال میزنم که بفهمین تقریبا قالب خوشگل چیه و چجوریه:

مستور

لیمو

رامین

و...


پ ن 2: از نظر من اینا قالبای خوشگلی داشتن البته یه چند تای دیگه هم بودن که به دلیل بالا نرفتن لیست توی قسمت "و..." دسته بندی شدن :)


خوب اول وبلاگاشونو یه نیگا بندازین، بعدش متوجه میشین که قالبی که باید طراحی کنین چجوریه؛ ولی نه این که برین کپی برداری کنین. نه! برین و خودتون یه قالب خاص برای وبلاگتون طراحی کنین.


برای چی وقتی که میتونین خودتون مرجع کپی برداری دیگران باشین میرین به جای تلاش کپی میکنین :D


یه کمی فکر کنین و خوتون یه قالب خوشگل طراحی کنین؛ یه نکته ای که توی این قالبا هست اینه که: اگه دقت کرده باشین هر کدومشون با اون یکی دیگه فرق داره [ هر کدوم دیزاین و زیبایی خودشو داره ] و هیچ کدومشون شبیه به هم نیستن. پس شما هم خلاقیت داشته باشین و خودتون یه قالب متفاوت و خاص طراحی کنین.


سادگی

این وبلاگ هایی که گفتم و  معمولا بقیه وبلاگ نویسا برای طراحی قالب از سه روش استفاده میکنن:

  1. نوشتن و طراحی قالب به صورت کاملا اختصاصی به دست خود وبلاگ نویس
  2. ادیت و تغییر در قالب های اماده وبلاگ
  3. استفاده از قالب های پیشفرض


ما این جا مخاطبامون دسته 1 و 2 هستن که یه تغییراتی جهت خوشگل تر شدن وبلاگ توی قالبا به وجود میارن. حالا ای کسانی که در حال طراحی قالب هستین؛ لطفا طراحی قالبو با چیزای دیگه اشتباه نگیرین.


واستین یه داستان براتون بگم که قشنگ این مطلب سادگی قالب براتون جا بیفته.


قبلا و در زمان دوران جاهلیت وبلاگ نویسی؛ اکثر وبلاگ نویسا یه جوریی بودن که اگه از جاوا اسکریپت توی وبلاگ شون استفاده نمیکردن، فک میکردن که امتیاز اون مرحله رو از دست دادن.


برای همین انقدر از کد های جاوا اسکریپت برای خوشگل کردن وبلاگشون استفاده میکردن که نگو1 [ اصلا این کار اون زمان مد بود و هر کی که وبلاگش بیشتر جاوا اسکریپت داشت، بهتر و بالاتر از بقیه وبلاگا بود ]


قبلا [ در زمان جاهلیت وبلاگ نویسی ] داشتی ساعت 2 نصفه شب توی وبلاگا گشت میزدی که تا وارد یه وبلاگ میشدی یه آهنگ شیش و هشت با ولوم 100 از اسپیکر پخش میشد و با زدن خشم شبی به اعضای خونواده اونارو ساعت 2 شب به رقص میاورد!


بعدش یه کارد میومد که ازت اسم و شماره شناسنامه و هزارتا مشخصات میخواست بعدش به 27 روش سامورایی ممکن و غیر ممکن بهت خوش آمد میگفت، بعدشم که از زمین و زمان گل میبارید و کاربرا رو شگفت زده میکردD:

هنوز یه دسته قلب علامت موس [ همون نشانگر موس ] رو اسکورت میکردن تا وقت اتفاقی براش نیافته.و همه جای وبلاگ کادر های تبلیغ و کلمه های خوشامد گویی و ... رو موج زنان مشاهده میکردی؛ بعدشم که میخواستی از وبلاگش خارج بشی، با نمایش پیغام هایی مثل "بودی حالا ؟" و "میموندی چایی دوم" و "کجای میخوای بری" و... میخواستن از رفتن منصرفمون کنن، بعدشم که با تایید هزاتا کادر پیام بالاخره میتونستیم از وبلاگ خارج بشیم.

[ بهتره بگیم میتونستیم از وبلاگ فرار کنیم :| ]


دیگه فک کنم خودتون فهمیدین که برای چی میگم قالب تونو ساده طراحی کنین :|


سرعت لود وبلاگ

خوب خدارو شکر دیگه کمتر کسی از این امکانات برای وبلاگش استفاده میکنه، [ تقریبا نسل اون وبلاگ نویسا دیگه منقرض شده ] وقتی که این جوری از کد های جاوا اسکریپت توی وبلاگمون استفاده میکنیم دو تا مشکل اسای داره:


  • باعث ناراحتی و فرار کاربر میشه
  •  سرعت لود وبلاگو میاره پایین

پس توی طراحی قالبتون به جز منحصر به فرد بودن باید سادگی رو هم در نظر بگیرین؛ و وقتی که یه قالبی با این دو تا ویژگی اولی طراحی کنین ویژگی سوم که سرعت لود قالب هستش خودش تغریبا اوکی میشه و لازم نیست زیاد روش کار کنین.


ولی یه مورد دیگه هم هستش در مورد سرعت لود، این که حدالامکان از عکس توی صفحه اول وبلاگتون استفاده نکنین، یا اگه هم میخواین استفاده کنین حجم عکسارو تا حد امکان کم کنین، یا توی صفحای دیگه ای از وبلاگ به جر صفحه اصلی از عکس استفاده کنین.


یه سایت خوب برای تست سرعت لود صفحات، برای رفتن به سایت این جا رو کلیک کنین.


اینم دو تا سایت خوب دیگه برای کم کردن حجم عکس هاتون

tiny png

image compressor

پ ن 3: سایت اولی فیلتره :|


کد های خوشگل سازی وبلاگ

استفاده کم از این کد ها توی وبلاگتون اشکالی نداره؛ و چند تاسایت هم هستن که کد های خوبی برای خوشگل کردن وبلاگ و یا کارای دیگه ارائه میدن که خودتون از این لینک لیست وب سایت هاشو میتونین ببینین.


نتیجه گیری

در کل قالب وبلاگ یا وبسایتتون باید خاص و منحصر به فرد باشه، یعنی فقط وبلاگ خودتون از اون قالب استفاده بکنه. و ساده باشه [ در عین سادگی زیبا باشه ] و این که سرعت لود مناسبی داشته باشه.

و از کد های خوشگل سازی وبلاگ هم استفاده بکنین ولی به اندازه؛ زیاده روی توی استفاده از این کد ها سرعت لود وبلاگتونو بالا میبره.



به پایان قسمت چهارم رسیدیم اگه سوالی چیزی دارین توی کامنتا بگین تا بهش جواب بدم


قسمت قبلی

قسمت بعدی


باشد که آدم شویم :|