خوب اولین قسمت از دوره اموزشی رو میخواهیم شروع کنیم، توی این قسمت:

  • تعریف وبلاگ
  • ویژگی های وبلاگ
  • کاربرد های وبلاگ

رو برسی میکنیم.

وبلاگ چیست؟

به تعریف ویکی پدیا:
وبلاگ یا وب‌نوشت که به آن تارنوشت، تارنگار یا بلاگ (به انگلیسی: Blog) هم می‌گویند، نوعی وب‌سایت است که حاوی اطلاعاتی مانند: گزارش روزانه، اخبار، یادداشت‌های شخصی یا مقالات علمی مورد نظر طراح آن است.و ممکن است بیش از یک نفر باشد، وب‌نویس به گزارش مداوم رویدادها، خاطرات، یا عقاید یک شخص یا یک سازمان می‌پردازد.

در کل یه چیزی توی مایه های سایته ولی با وب سایت ها یه فرق های ریزی داره، یعنی یه نفر مثل من یه وبلاگ میزنه که توش وقایعی که در طول روز برای اتفاق میافته، یا هر چیز دیگه ای که ازش خوشش میادو توی وبلاگ منتشر میکنه تا بقیه افراد ببینن و با اون فرد ارتباط برقرار کنن.

که بعضی افراد به صورت منظم توی وبلاگشون پست میزارن و بعضی ها هم به صصورت نامنظم توی وبلاگ خودشون پست میزارن، و بعضی وبلاگ ها هم به صورت گروهی فعالیت میکنن، یعنی یه نفر با چند تا دیگه از دوستاش یه وبلاگ زده و چند نفری روی یه وبلاگ کار میکنن.

وبلاگ ترکیبی از دو کلمه web و log هست که وب که به همون معنی اینترنت هست و لاگ هم که به معنی گزارش هست و امروزه وبلاگ ها هم خیلی پیشرفت کردن و میشه اونارو توی دسته بندی های مختلفی مثل فتوبلاگ، پادکست یا وبلاگ های صوتی یا ویدئویی و... دسته بندی کرد.

نویسنده مطالب وبلاگ یا همون مدیر وبلاگ وبمستر یا وبلاگ نویس نام دارد، و واحد شمارش مطالب در وبلاگ، پست هست که در سایت ها این واحد، صفحه نام دارد. ساخت وبلاگ هم رایگان هست و سایت هایی با عنوان سرویس دهنده ی وبلاگ خدمات وبلاگ دهی رو ارائه میکنن که میتونین توی اونا وبلاگ درست کنین و مطالبی که دوست دارینو با بقیه به اشتراک بزارین.

ویژگی های یک وبلاگ

وبلاگ ها ویژگی هایی دارند که در زیر چند تا از اون ویژگی ها رو نوشتم:
  1. سادگی و ساده نویسی.
  2. بیشتر از متن و نوشتار تشکیل شده اند.
  3. ارتباط با دیگر وبلاگ نویسان و ایجاد لینک های دوستانه.
  4. مطالب و محتوای وبلاگ ها ، از حالت رسمی خارجند و بیشتر به صورت غیر رسمی منتشر میشن.
  5. وبلاگ ها به صورت رایگان در اختیار کاربران، قرار داده می شوند.

این ها هم چند تا از ویژگی های وبلا ها بودن که هنوز ادامه داشتن ولی این چند تا مهم تریناش بودن که نوشتم.

کاربرد های وبلاگ

کاربرد های وبلاگ ها هم کم نیست از کسب درامد گرفته تا محلی برای نوشتن خاطرات و... که توی قسمت های بعدی بیشتر بهش میپردازیم.


وبلاگ های اولیه بیشتر جنبه شخصی داشتن و اشخاص خاطرات و ... خودشونو توی وبلاگشون منتشر میکردن ولی امروز کاربرد وبلاگ ها بیشتر شده و یه کمی رسمی تر شده و دیگه از حد نوشتن خاطره گذشته و امروزه کاربرد هایی مثل ساخت فروشگاه برای ارائه محصولات و وبلاگ های تخصصی که در یک رشته خاص فعالیت میکنن هم رسیده.


دیگه کم کم با این حجم پیشرفت وبلاگ ها هم امکانات کمتری نسبت به سایت ها ندارن و دیگه تشخصی سایت از وبلاگ یه کمی سخت تر از گذشته شده.




به پایان قسمت اول رسیدیم اگه سوالی چیزی دارین توی کامنتا بگین تا بهش جواب بدم

 قسمت بعدی

باشد که آدم شویم :|